ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Υγείας

Θέμα: «Ανυπόφορες συνθήκες για τους ασθενείς στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ – Ανεπάρκεια στη λειτουργία της κατ’ οίκον διανομής φαρμάκων»

Καθημερινές είναι οι εικόνες ντροπής και αγανάκτησης έξω από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ, με χαρακτηριστικό αυτό της Τούμπας στη Θεσσαλονίκη, όπως ήρθε μετά από σχετικό ρεπορτάζ στην δημοσιότητα, όπου ασθενείς και συγγενείς τους, με σοβαρά νοσήματα, ηλικιωμένοι και άτομα με κινητικά προβλήματα, περιμένουν επί ώρες, σε συνθήκες καύσωνα, προκειμένου να προμηθευτούν τα φάρμακά τους.

Σύμφωνα με το από 29.07.2025 δημοσίευμα του emakedonia.gr , ασφαλισμένοι περιμένουν στην ουρά από τις 7 π.μ., όρθιοι στο πεζοδρόμιο, χωρίς σκιά, με μόλις δύο παγκάκια διαθέσιμα, σε έναν μη κλιματιζόμενο εξωτερικό χώρο, ενώ η εξυπηρέτηση μπορεί να καθυστερεί 2 έως και 3 ώρες. Πρόκειται για πολίτες, όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, που συχνά ταξιδεύουν από άλλες περιοχές της Κεντρικής Μακεδονίας, όπως λ.χ. η Νάουσα, για να εξυπηρετηθούν, λόγω του περιορισμένου ωραρίου των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ και των ανεπαρκών δομών.

Η εικόνα αυτή υποβαθμίζει την αξιοπρέπεια των ασθενών και θέτει σε κίνδυνο την υγεία τους, ειδικά σε περιόδους υψηλών θερμοκρασιών, όπως η τρέχουσα.

Παράλληλα, όπως επισημαίνεται και στο δημοσίευμα, η υπηρεσία κατ’ οίκον διανομής φαρμάκων υψηλού κόστους, η οποία ενεργοποιήθηκε πρόσφατα, παραμένει αναποτελεσματική, είτε λόγω ελλιπούς ενημέρωσης των ασθενών, είτε λόγω τεχνικών αστοχιών και περιοριστικών κριτηρίων. Πολλοί ασθενείς είτε αγνοούν τη διαδικασία, είτε διστάζουν να την επιλέξουν λόγω φόβων για καθυστερήσεις ή λάθη, τα οποία έχουν ήδη καταγγελθεί από δικαιούχους της εν λόγω υπηρεσίας.

Στις 08.07.2025, μάλιστα, 17 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ φέραμε το θέμα στην Βουλή, καταθέτοντας σχετική ερώτηση, ρωτώντας για τις δεκάδες χιλιάδες συνταγές που παραμένουν ανεκτέλεστες για εβδομάδες και αναδεικνύοντας τις καταγγελίες ασθενών που έχουν καταθέσει ηλεκτρονική αίτηση κατ’ οίκον αποστολής του φαρμάκου τους, με το σύστημα να δεσμεύει τη συνταγή λόγω όμως της καθυστέρησης στην παράδοση να μη μπορούν να εξυπηρετηθούν από τα φαρμακεία του Οργανισμού, αφού η συνταγή τους ήταν δεσμευμένη. Επίσης, αναδείξαμε ότι η επικοινωνία με τις τηλεφωνικές γραμμές εξυπηρέτησης είναι αδύνατη, με αποτέλεσμα οι ασθενείς να μη μπορούν να αναφέρουν το πρόβλημά τους και να βρουν λύση σε αυτό.

Επειδή η πρόσβαση σε φάρμακα συνιστά θεμελιώδες δικαίωμα και όχι προνόμιο,

Επειδή οι φαρμακευτικές ανάγκες των ασθενών δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται με όρους ταλαιπωρίας, κινδύνου και ανασφάλειας,

Επειδή η βελτίωση της καθημερινότητας των βαριά ασθενών και των ηλικιωμένων πολιτών δεν είναι ζήτημα πολιτικής επιλογής, αλλά ανθρώπινης υποχρέωσης.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

  1. Προτίθεται να λάβει άμεσα μέτρα για την ουσιαστική αναβάθμιση των υποδομών στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ, με σκίαστρα, επαρκή καθίσματα, ύπαρξη κλιματισμού, και επάρκεια προσωπικού, με σκοπό την ασφαλή και αξιοπρεπή εξυπηρέτηση των ασθενών;
  2. Γιατί δεν προβλέπεται η χορήγηση φαρμάκων για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, όταν πρόκειται για χρόνια νοσήματα και μακροχρόνιες θεραπείες, ώστε να μειωθεί η συχνότητα των επισκέψεων των ασθενών στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ;
  3. Πώς αξιολογεί την αποτελεσματικότητα της υπηρεσίας κατ’ οίκον διανομής φαρμάκων μέχρι σήμερα; Ποια είναι τα στοιχεία χρήσης της ανά περιοχή και ποιες είναι οι περιπτώσεις απόρριψης ή καθυστερήσεων;
  4. Προτίθεται να προχωρήσει σε απλοποίηση των διαδικασιών και διεύρυνση των κριτηρίων για την κατ’ οίκον διανομή, ώστε να καλύπτεται ουσιαστικά το σύνολο των ευπαθών ασθενών;
  5. Υπάρχει στον σχεδιασμό του Υπουργείου η δημιουργία επιπλέον φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ ή η διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας τους, προκειμένου να αποσυμφορηθούν οι υπάρχουσες δομές;

Οι Ερωτώντες Βουλευτές


Νοτοπούλου Κατερίνα

Παναγιωτόπουλος Ανδρέας

Καλαματιανός Διονύσης

Βέττα Καλλιόπη

Γαβρήλος Γεώργιος

Γιαννούλης Χρήστος

Δούρου Ειρήνη

Ζαμπάρας Μίλτος

Κασιμάτη Νίνα

Κεδίκογλου Συμεών

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Ξανθόπουλος Θεόφιλος

Παπαηλιού Γεώργιος

Τσαπανίδου Παρθενόπη

Ψυχογιός Γεώργιος