Η φτώχεια στην Ελλάδα αυξάνεται ενώ το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα μειώθηκε ως ποσοστό του εθνικού κινδύνου φτώχειας, υπογραμμίζει η βουλεύτρια Α΄ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Κατερίνα Νοτοπούλου, με επίκαιρη ερώτησή της στη Βουλή.

Το 2024 καταγράφηκε αύξηση του φτωχού πληθυσμού στην Ελλάδα, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ενώ το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα υποχώρησε περαιτέρω ως ποσοστό του εθνικού ορίου κινδύνου φτώχειας. Πρόκειται για ανησυχητική εξέλιξη που απομακρύνει τη χώρα από τις ευρωπαϊκές δεσμεύσεις και θέτει σοβαρά κοινωνικά ζητήματα.

Από τις 28 Σεπτεμβρίου 2022, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο έχει προχωρήσει σε Σύσταση για την επάρκεια του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, τονίζοντας την ανάγκη για μέτρα που διασφαλίζουν την ενεργό κοινωνική ένταξη και τη μείωση της φτώχειας, στο πλαίσιο της 14ης αρχής του Ευρωπαϊκού Πυλώνα Κοινωνικών Δικαιωμάτων και με ορίζοντα το 2030.

Ωστόσο, η Ελλάδα συνεχίζει να υστερεί σημαντικά:

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ (16/4/2025), το κατώφλι της φτώχειας για το 2024 διαμορφώνεται:

Στα 6.510 ευρώ ετησίως για μονοπρόσωπο νοικοκυριό.

Στα 13.671 ευρώ για νοικοκυριά με δύο ενήλικες και δύο εξαρτώμενα παιδιά ηλικίας κάτω των 14 ετών.

Την ίδια στιγμή, το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα παραμένει:

Στα 2.592 ευρώ ετησίως για μονοπρόσωπο νοικοκυριό.

Στα 5.184 ευρώ για τετραμελή οικογένεια.

Γίνεται  εύκολα αντιληπτό, ότι τα επίπεδα του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος στην Ελλάδα, όχι απλά δεν προσεγγίζουν το εθνικό όριο κινδύνου φτώχειας όπως συνιστά το ευρωπαϊκό Συμβούλιο αλλά κινείται σε ανεπίτρεπτα χαμηλά όρια που αυξάνουν τη φτώχεια.

Η Τομεάρχης Κοινωνικής Συνοχής και Πρόνοιας και βουλεύτρια Α’ Θεσσαλονίκης Κατερίνα Νοτοπούλου, με την επίκαιρη ερώτησή της ρωτά την Υπουργό:

1) Γιατί, παρά τα δεδομένα για την αύξηση φτωχού του πληθυσμού κατά 80.000,  το 2024 η κυβέρνηση εξακολουθεί να μην ευθυγραμμίζεται με τις συστάσεις του ευρωπαϊκού Συμβουλίου για την εφαρμογή των αρχών του Ευρωπαϊκού Πυλώνα Κοινωνικών Δικαιωμάτων;

2) Εν όψει των ευρωπαϊκών στόχων για τη μείωση της φτώχειας κατά 15 εκατομμύρια ως το 2030, πότε σχεδιάζει η κυβέρνηση να συνδέσει αυτόματα τα ποσά του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος με ένα ενδεικτικό και εφικτό επίπεδο στο 80% του εθνικού κινδύνου φτώχειας ή κατωφλιού φτώχειας, στο οποίο φαίνεται μέχρι σήμερα να έχουν καταλήξει άλλες  ευρωπαϊκές Αρχές;

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επίκαιρης ερώτησης:

Αθήνα, 25 Αυγούστου 2025

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς την κ. Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας

Θέμα: «Ο φτωχός πληθυσμός στην Ελλάδα αυξήθηκε το 2024, ενώ το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα μειώθηκε ως ποσοστό του εθνικού κινδύνου φτώχειας»

Από τις 28/9/2022 το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο έχει προχωρήσει στη Σύσταση σχετικά με την επάρκεια του ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος που διασφαλίζει την ενεργό ένταξη στην κοινωνία και μειώνει το επίπεδο της φτώχειας σε σχέση με τους ευρωπαϊκούς στόχους για μείωση του ορίου της φτώχειας το 2030. Πρόκειται για σύσταση που δίνει κατεύθυνση για την εφαρμογή της 14ης αρχής του Ευρωπαϊκού Πυλώνα Κοινωνικών Δικαιωμάτων.

Στη συγκεκριμένη Σύσταση και στην παράγραφο με  τίτλο: Επάρκεια της εισοδηματικής στήριξης αναφέρεται το εξής :

«Παράλληλα με τη διασφάλιση κινήτρων για την (επαν)ένταξη στην αγορά εργασίας όσων μπορούν να εργαστούν, η εισοδηματική στήριξη θα πρέπει να αυξάνει σταδιακά το εισόδημα των ατόμων που δεν διαθέτουν επαρκείς πόρους, σε επίπεδο τουλάχιστον ισοδύναμο με ένα από τα ακόλουθα:

α) το εθνικό όριο κινδύνου φτώχειας…», ήτοι το κατώφλι της φτώχειας

Στην Ελλάδα σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ της 16/4/2025, το κατώφλι της φτώχειας του 2024 (ήτοι το 60% του διάμεσου  συνολικού ισοδύναμου διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών), ανέρχεται στο ποσό των 6.510 ευρώ ετησίως για μονοπρόσωπο νοικοκυριό και σε 13.671 ευρώ για νοικοκυριά με δύο ενήλικες και δύο εξαρτώμενα παιδιά ηλικίας κάτω των 14 ετών.

Το δε Ελάχιστο Εγγυημένο  Εισόδημα  ετησίως παραμένει:

-για Μονοπρόσωπο νοικοκυριό στο ποσό των 2.592 ευρώ

-και για δύο ενήλικες και δύο ανήλικα μέλη στο ποσό των  5.184 ευρώ.

Γίνεται  εύκολα αντιληπτό ότι τα επίπεδα του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος στην Ελλάδα, όχι απλά δεν προσεγγίζουν το εθνικό όριο κινδύνου φτώχειας όπως συνιστά παραπάνω το ευρωπαϊκό Συμβούλιο αλλά κινείται σε ανεπίτρεπτα χαμηλά όρια που αυξάνουν τη φτώχεια. Συγκεκριμένα το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα:

-είναι στο πενιχρό 39,8% (2.592/6.510) του κατωφλιού της φτώχειας για τα μονοπρόσωπα νοικοκυριά

-είναι ακόμα μικρότερο στο 37,9% (5.184/13671) του κατωφλιού της φτώχειας για νοικοκυριά με δύο ενήλικες και δύο εξαρτώμενα παιδιά.

Με βάση τα παραπάνω δεν προξενεί απορία ότι ενώ στην Ευρώπη μειώνεται η φτώχεια κατά 1,1%, στην Ελλάδα το 2024 έχουμε την 3η μεγαλύτερη ετήσια αύξηση του φτωχού πληθυσμού με +0,8% σε σχέση με το 2023. Ο φτωχός πληθυσμός στην Ελλάδα έφτασε πλέον στα 2.740.051 άτομα με ετήσια αύξηση κατά 0,8% ή 82.051 άτομα, τη στιγμή που στην ΕΕ μειώνεται κατά -1,1%.

Η Ελλάδα το 2024 πέρασε 3η από 4η σε φτώχεια στην ΕΕ το 2023, με την 3η μεγαλύτερη ετήσια αύξηση ποσοστού φτώχειας στην ΕΕ.

Ερωτάται η αρμόδια κ. Υπουργός:

  1. Γιατί, παρά τα δεδομένα για την αύξηση φτωχού του πληθυσμού κατά 80.000,  το 2024 η κυβέρνηση εξακολουθεί να μην ευθυγραμμίζεται με τις συστάσεις του ευρωπαϊκού Συμβουλίου για την εφαρμογή των αρχών του Ευρωπαϊκού Πυλώνα Κοινωνικών Δικαιωμάτων;
  2. Εν όψει των ευρωπαϊκών στόχων για τη μείωση της φτώχειας κατά 15 εκατομμύρια ως το 2030, πότε σχεδιάζει η κυβέρνηση να συνδέσει αυτόματα τα ποσά του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος με ένα ενδεικτικό και εφικτό επίπεδο στο 80% του εθνικού κινδύνου φτώχειας ή κατωφλιού φτώχειας, στο οποίο φαίνεται μέχρι σήμερα να έχουν καταλήξει άλλες  ευρωπαϊκές Αρχές;

Η ερωτώσα Βουλευτής

Νοτοπούλου Κατερίνα